Puuttuuko ilmapatruunasta sulake?

Turvavarusteet. Retainer. Alandia Venevakuutus.

Puuttuuko ilmapatruunasta sulake?

Jaa artikkeli

Milloin viimeksi tarkastit veneen turvavarusteet?

Esimerkiksi osassa paukkuliivejä patruunat tapaavat ajan myötä kiertyä itsestään irti, ellei mallista löydy lisäturvaa tuovaa sulaketta (retainer). Seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Ellei patruuna ole tukevasti paikoillaan, liivi täyttyy ehkä vain osittain tai ei lainkaan.

Sulake suojaa

Yksi suurimmista liivivalmistajista, Baltic Safety Products, suosittelee paukkuliivien huoltamista vuosittain ja sulakkeen asentamista, jos sellainen vielä puuttuu.

Seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Liivi ei ehkä täyty lainkaan. 

Yrityksen kotisivuilta löyty lista huoltoyrityksistä sekä huoltoa ja sulakkeen asennusta tarjovista jälleenmyyjistä. Liivien tarkastamiselle ja sulakkeen lisäämiselle kertyy hintaa noin 20 euroa.

Valitse viimeisin versio!

Plotteri on erinomainen apuväline veneessä, kunhan muistat päivittää merikortin ja ohjelmiston. Päivitykset voivat joissain tapauksessa liittyä vakaviin ohjelmistovirheisiin – esimerkiksi zoomauksen yhteydessä näytöltä katoavat reimarit voivat johtaa vaaralliseen karilleajoon. Valmistajat ovat usein korjanneet virheensä, mutta ellet päivitä versiota, saatat jäädä navigoimaan virheellisen tiedon varassa. Seuraa siis versioita ja päivitä niistä tuorein omalle plotterillesi!

Bakteerivaroitus!

Moottorin kannalta uhkaava vaara ovat dieselbakteerit. Ne tuottavat tankkiin paksua tahmeaa mönjää, joka saattaa pysäyttää moottorin. Valitettavasti näin käy usein kovassa merenkäynnissä, kun polttoaine hölskyy tankissa ja pohjalle kertynyt sakka pääsee polttoainejärjestelmään.

Pidä siis mukana ylimääräisiä suodattimia vaihtoa varten ja pääset parhaassa tapauksessa jatkamaan matkaa lähimpään satamaan tankin huolelliseen puhdistukseen.

Ota tavaksi tarkastaa dieselnesteen väri säännöllisesti. Sen tulee olla kirkasta. Samea sävy kertoo, että bakteerit ovat saattaneet saastuttaa polttoaineen.

Sopiva jännite

Jos kuulut purjeveneilijöihin, muista varmistaa että takila on oikein viritetty. Valitettavan monen haverin taustalla on liian löysästi säädetty ja ajan saatossa väsynyt takila.Vanhan merimiesviisaus kuuluu: Jos purjehdit luovissa ja tuulta on 8 metriä sekunnissa, eivät vantti ja taaki saa slakata suojanpuolella. Jos näin käy, on tämä varoitussignaali syytä ottaa vakavasti – pidä silloin huolta, että takila tulee trimmattua tiukemmin.

Paljon hyödyllistä tietoa takilaan liittyen löytyy ruotsiksi Seldén Mast Oy:n julkaisemasta "Hints and advice" -nimisestä käsikirjasta.

Lisää vinkkejä turvalliseen veneilykesään tarjoaa Alandia Vakuutus.

Lisää uusi kommentti

* Pakolliset kentät
Visa